Koulutuspäivä 11.2.2023 | Urhea, Helsinki & verkossa:

Nuoren esiintyjän arki
- harjoittelun tukitoimet

Koulutuspäivässä keskitytään kasvuikäisen tanssi- ja sirkusopiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen. Kuinka rakentaa kestäviä toiminta- ja harjoittelutapoja ja auttaa nuoria voimaan hyvin harjoittelumäärien kasvaessa?

Koulutuspäivän teemoja ovat muun muassa rasitusvammojen ennaltaehkäisyn keinot, monipuolisen ja systemaattisen harjoittelun hyödyt, ravitsemus sekä lepo ja sen merkitys taidon oppimiselle. Tapahtuma järjestetään suomeksi.

Koulutuspäivä on suunnattu tanssin ja sirkuksen opettajille ja huoltajille sekä aiheista kiinnostuneille nuorille itselleen.

Koulutuspäivä järjestetään Helsingissä Urheassa (Mäkelänkatu 47). Tilaisuuteen on mahdollista osallistua paikan päällä tai etänä Zoomin kautta.

Kuva: Michael Champion

Ohjelma:

9:30-10 Rekisteröityminen

10-10:15 Avaussanat

10:15-11 Kasvuikäisten rasitusvammat ja niiden ennaltaehkäisy

Riina Komonen, lääketieteen lisensiaatti, liikuntalääketieteeseen erikoistuva lääkäri, terveystieteiden maisteri

Luennossa käydään läpi kasvuikäisten tavallisimpia rasitusvammoja ja yleisiä ohjenuoria niiden hoitoon. Lisäksi tutustutaan siihen, mitä tutkimukset sanovat rasitusvammojen ennaltaehkäisystä. Mitä kaikkea tulee käytännössä ottaa huomioon, kun haluaa välttyä rasitusvammalta?

11-11:15 Tauko

11:15-12 Ravitsemus osana tanssijan polkua - terveys ja suorituskyky lapsuudesta ammattilaisuuteen

Laura Manner, urheiluravitsemuksen asiantuntija, ETM

Ravitsemus on iso osa meidän kaikkien terveyttä ja hyvinvointia. Miten se näkyy ja tuntuu tanssijan uralla sen eri vaiheissa? Luennolla käsitellään tanssijan ravitsemuksen teemaa suorituskyvyn ja terveyden edistämisen näkökulmasta sekä pohditaan, mitä uutta aiheesta tiedetään vuonna 2023.

12-12:45 Unen ja levon vaikutus terveyteen, palautumiseen ja taidon oppimiseen

Veera Kainulainen, filosofian tohtori (Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto) ja Terve voimistelija -asiantuntija (Suomen Voimisteluliitto)

Riittävä ja laadukas uni on tärkein tekijä optimaalisen palautumisen kannalta. Unella on myös merkitystä terveydelle, sillä unen aikana immuunijärjestelmässämme tapahtuu muutoksia. Uni vaikuttaa myös suolistomikrobistoomme. Immuunijärjestelmän ja suolistomikrobiston muutokset välittyvät aivo-suoli -yhteyden kautta aivoihimme ja vaikuttavat sitä kautta ajatteluumme ja mahdollisesti oppimiseemme.

12:45-13 Kysymyksiä & vastauksia

13-14 Lounas, omakustanteinen

14:00-15:30 Työpaja: Monipuolisen ja systemaattisen harjoittelun hyödyt

Asla Jääskeläinen, fysiikkavalmentaja (Urhea) & Henrik Burman, oheisharjoitteluopettaja (Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitos)

Työpajassa käsitellään kysymyksiä siitä, mitkä ovat hyödyt monipuolisesta harjoittelusta ja minkälaisia mahdollisuuksia se luo tanssijalle: Miten toiminnallisella harjoittelulla voi kehittää sekä esiintyjyyttä että fyysisiä ominaisuuksia (voima, nopeus, kestävyys, liikkuvuus)? Miten monipuolisella harjoittelulla ja kehon käytöllä voidaan välttyä ylikuormituksen aiheuttamilta ongelmilta? Mikä on alkulämmittelyn tarkoitus ja mitä siihen kuuluu?

15:30-16 Koulutuspäivän päätössanat

Hinta:


60€ DHF:n jäsenet*, opiskelijat, työttömät, eläkeläiset
80€ muut

*Jäsenhinnan saamiseksi osallistujan on mahdollista hakea DHF:n jäsenyyttä täyttämällä jäsenhakemuksen. Vuosittainen jäsenmaksu on henkilöjäsenille 10€ ja yhteisöjäsenille 40€. Huomioithan, että jäsenyys on jatkuva.


Ilmoittaudu täyttämällä lomake

Saat ilmoittautumisen jälkeen laskun ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit ilmoittaa itsesi lisäksi myös muita henkilöitä. Ilmoittautuminen koulutuspäivään päättyy 28.1.2023. Peruutusehdot löytyvät täältä. Ilmoittautumalla koulutuspäivään annat luvan henkilötietojesi keräämiseen ja käyttämiseen palveluiden toimittamiseen ja ilmoittautumistasi koskeviin asioihin. Mikäli sinulla on kysyttävää tietosuojastamme, olethan yhteyksissä sähköpostitse osoitteeseen dhf@dhf.fi. Jos tapahtuma joudutaan perumaan, ilmoittautuneille palautetaan osallistumismaksut kokonaisuudessaan.

Kysymykset: dhf@dhf.fi

Seuraa meitä myös Instagramissa ja Facebookissa